Mottó: "A turizmus romlandó árú"
Különösen igaz ez a falusi turizmusra...
Mesterem, dr Lengyel Márton ("A turizmus általános elmélete" - 1992, 1994, 2004 - című könyve ma is kötelező egyetemi anyag) egyik előadásán elhangzott állítását választottam az oldal mottójának, mert a rövid megfogalmazás annál több igazságot tartalmaz.
A falusi turizmus szolgáltatói a (magánember, civil) szállásadók, vendégfogadók, újabban (helytelenül használt) falusi vendéglátók - kellő ismeret hiányában - általában csak későn (saját káruk által) ébrednek rá, hogy mit is takar ez a megfogalmazás. Pedig egyszerű a magyarázat, ha egy mai vendégéjszakát (a kapcsolódó szolgáltatásokkakal) nem tudtam értékesíteni, az holnapra már semmit sem ér, az örökre elveszett...
(Koziel Miklós autodidakta módon lett "falusi turizmus szakértő", falusi turizmus tantárgyból a HFF és BKF főiskolákon - volt - óraadó)
A falusi turizmus története
A falusi turizmusról sok jó és téves (kevésbé értékes) összefoglaló található a neten...
- Wikipédia - a többek által szerkesztett, bőséges információs anyag folyamatosan fejlődik, formálódik
- A falusi turizmus helyzete és fejlesztési lehetőségei - dr Molnár Csilla (egyetemi docens) kiváló tanulmánya (2017)
- Falusi turizmus Magyarországon – kérdések és dilemmák - dr Kovács Dezső (egyetemi docens) értekezése (2015)
Falusi turizmus, vagy a falu turizmusa? - prezentáció a falusi turizmus értelmezéséről (2011)
A 30-as évektől a napjainkig - prezentáció a falusi turizmus kialakulásáról és fejlődéséről (2011)
A falusi turizmus elmélete és gyakorlata
A falusi turizmus elmélete
A falusi turizmus kialakulása - prezentáció a falusi turizmus fejlődéséről (2011)
A szociológus és a turisztikai szakértő így látja:
"A falusi turizmus egy adott időszakban létrejött turizmus kínálat kis intenzitású vidéki vonzerőkre, helyi kulturális és természeti tőkére, és szabad családi kapacitásokra alapozva. A falusi turizmus sikeresen túlélt két nagy huszadik századi válságidőszakot, az 1930-as és az 1990-es éveket, a 2009-től kezdődő gazdasági válság és szabályozás azonban már megfelezte a falusi vendéglátók számát, és nehéz helyzetbe hozta a vendéglátással foglalkozókat. Vajon mit hozhat a jövő? Olyan hosszútávon megmaradó jelenséggel számolhatunk, amely még sok évtizedig – amíg lesz gazdálkodás, gazdálkodók, vidéki lakosság és vidéki életforma – életképes? Vagy a jelenleg érvényesülő folyamatok eltűntetik a kis falusi vendégfogadókat és csak a nagyoknak adnak esélyt?" (Dr Kovács Dezső - 2015)
"Napjaink élménygazdaságában egyre többen ismerik fel, hogy a stresszes mindennapok testi-, lelki- és szellemi fáradalmainak kipihenésére nem feltétlenül egy zsúfolt nagyváros vagy tömegturisztikai célpont a legalkalmasabb, ezért sokszor falun keresik a vidék romantikáját, az autentikus kultúrát, gasztronómiát, a csendet és nyugalmat, illetve azokat az aktív kikapcsolódási lehetőségeket, amelyeknek a vidék kiváló teret adhat. Fő célcsoportnak a közép- és az idősebb korosztályokat tekinthetjük, de úgy gondoljuk, hogy e termék a fiatal korcsoportok számára is vonzó lehet... ...A falusi turizmus fejlesztése a vidék megtartóerejét jelenti, a falusi kis- és közepes vállalkozások működőképességét segíti. A szolgáltatók köre nem csak a falusi szállásadókra terjed ki, de különböző egyéb szolgáltatásokat nyújtókra (túraszervezők, kerékpár vagy csónakkölcsönzők, lovas szolgáltatók stb.), de biogazdákra, és őstermelőkre is." (Dr Molnár Csilla - 2017)
A falusi turizmus gyakorlata
Falusi turizmus Magyarországon - prezentáció az egyéb szálláshely kategóriába tartozó falusi vendégfogadásról
Naprakész információk a falusi turizmusban - www.falutur.hu/kisokos/
Naprakész információk a Facebookon - a Falusi Turizmus Centrum ott van a Facebookon is.
A falusi turizmus marketingje
"A marketing olyan vállalati tevékenység, amely a vevők/felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést, és befolyásolja a vásárlókat. Kiterjesztett értelemben a marketing nem csupán termékek és szolgáltatások, hanem lényegében bármilyen gondolat, eszme, sőt akár személy megismertetését, elfogadtatását és népszerűsítését is szolgálhatja. A marketing kiterjedhet tehát olyan nem nyereségorientált területekre is, mint például az oktatás, a kultúra, a vallás vagy a politika." (Wikipedia .org) Ez a pontos meghatározás vonatkozik természetesen a falusi tuzmusra is.
www.falutur.hu/marketing/ - minden, ami a falusi turizmus marketingjével összefügg.
A falusi turizmus gazdasági jelentősége
Állami, önkormányzati irányítás és a helyi összefogás eredményei - prezentáció arról, ahogyan előre léphet a falusi turizmus
A Parlament elképzelései a falusi turizmus 2016-2020 közötti fejlesztéséről - "A Képviselői Információs Szolgálat Infojegyzete áttekinti a falusi turizmussal kapcsolatos szakpolitikai álláspontokat, valamint bemutatja az ehhez fűződő nemzeti tanúsító védjegy-rendszert."
A falusi turizmus oktatása
OKJ-s tanfolyamok országszerte
Falusi vendéglátó kézikönyv - a falusi vendégfogadó kifejezés helyett (aki szállást és ételadást is szolgáltat) sajnos ez a (inkább éttermi szolgáltatásra vonatkozó) meghatározás kezd elterjedni, de - úgy tűnik - ezzel együtt kell élni
Falusi Turizmus Centrum
Pályázatfigyelő
A Falusi Turizmus Centrum felhívása: Ha Ön szállásadó (falusi turizmus vendégfogadó), vagy az ismeretségi körében valaki magánszállással, családi panzió üzemeltetésével foglalkozik, kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot! Köszönjük!